15.5.2006

Postilla

24 Comments:

At 15/5/06 10:01 ip., Blogger Iines said...

Tulppaanikuva oli siksi torso, että "peitän" sen toisella kuvalla, joka liittyy ohuesti seuraavaan kirjajuttuuni ikkunablogissa.

 
At 16/5/06 1:11 ap., Blogger a-kh said...

Pidän noiden opusten ummehtuneesta tuoksusta, mutta aivastelen, kun rupean niitä selailemaan. Tuon postillakirjan voisin lukea kaikessa rauhassa.

 
At 16/5/06 3:16 ap., Blogger Aleksi said...

Ylivalotat joitakin kuvia sen verran voimakkaasti, että ainakin minun mielestäni niissä värisävyt eivät pääse oikeuksiinsa. Olin näkevinäni tätä aika monessa lehmäkuvassa. Tässä valo kuitenkin osui silmään pelkästään positiivisesti. Kirjat nousevat taustasta esiin juuri niin voimakkaasti, kuin on tarkoituksenmukaista ja värit ovat varsinkin mainion voimakkaat. En keksi tästä muuta nillitettävää, kuin tuo yksi sinertävä kirjankulma oikeassa alareunassa.

Tykkäsin tästäkin.

 
At 16/5/06 2:08 ip., Blogger Iines said...

Se ylivalotus tulee varmaan ainakin osittain kuvankäsittelyssä, kun epätoivon vimmalla yritän terävöittää kuvia. Kamera on minulle edelleen arvoitus luovan kuvaustilan osilta, ja tämä aiheuttaa varmaan nämä epäonnistuneet muokkaukset.

Tuo minua kiinnostaisi tietää, miten sen oikean alakulman kirjankulman saisi pois. Minulla on koneella mm. Adobe Photoshops Elements 2 -ohjelma, jota käytän.

 
At 16/5/06 4:57 ip., Anonymous Anonyymi said...

Kloonaamalla sen saa pois, mutta tässä on vähän vaikea neuvoa.Eikö sulla ole vieläkään mitään Elementsin opasta?

 
At 16/5/06 5:05 ip., Blogger Iines said...

En minä sitä tarkoittanutkaan, kunhan mainitsin, mistä tuo ylivalotus on peräisin. Luulen, että minun on vain opiskeltava rauhassa tuo kameran tekniikka nyt ensin.

 
At 18/5/06 2:03 ip., Anonymous Anonyymi said...

Iines, kamera kaulaan ja baanalle!

 
At 18/5/06 3:32 ip., Blogger Iines said...

Ans kattoo nyt. :)

 
At 18/5/06 7:44 ip., Anonymous Anonyymi said...

Älä ihmeessä poista sitä kirjannurkkaa, sehän se vasta kuvan tekeekin! Tai, no, tee vain toinenkin versio niin näet kumpi se on mielenkiintoisemman tuntuinen :)

 
At 18/5/06 8:04 ip., Anonymous Anonyymi said...

Taisinpa tokaista vähän äkkiä. Ajatus voisi olla vaikkapa semmoinen, että Postilla on vanha, vankka perusta, vastaa hyvin noita muita mut sitten se pikku houkutus ... mitähän tuo ?

Tämä on mukava blogi, olen seuraillut jonkun aikaa.

 
At 19/5/06 12:48 ap., Blogger Iines said...

Hei Hannuhoo,

en minä osaakaan ottaa tuota kulmaa pois, koska eihän se rajaamalla lähde. Olkoon siinä, onhan se vanha jokamiehn sivistyssanasto, joka sopii herrasmiehen taskuun.

KooTee, nyt on taas rima niin korkealla, etten julkea panna tänne mitään, ennen kuin onnistun vähän paremmin. Tuntuu, että vaivaan vain sinuakin kommentoimaan puolivalmiita tekeleitä.

 
At 19/5/06 6:53 ap., Anonymous Anonyymi said...

No voi herranjestas sun kanssas! Laita vaan tänne kuvia, ei minun ole pakko niitä kommentoida, minusta on vaan niin hauskaa kirjoitella ;)

Kyllä minunkin kuvani ovat viimeaikoina olleet sitä sun tätä, mutta olen kuitenkin ne blogilleni paiskaissut. Eipä ole kommenttejakaan pahemmin herunut, mitä nyt Hotakaiselta, onneksi! =)

 
At 19/5/06 8:04 ap., Blogger Kale said...

Kuvia vaan näytille Iines. Olet varmaan huomannut,ettei ne mun omat kuvat nyt ainakaan mitään kaksisia ole kun joskus (=lähes aina) innostuu leikkimään Elementsillä vähän liikaakin. Mutta enpähän ole palkintoja hakemassakaan ;) Se vaan on niin kivaa vuosien kuvaustauon jälkeen. Ei piä olla liian riittinen - siis itselleen. Muita voi tietysti ojentaa. Mulla on vähän sama ongelma sen kameran tekniikan kanssa. Liian helposti "sortuu" automatiikkaan.

 
At 19/5/06 9:11 ap., Anonymous Anonyymi said...

Hienoa kaima! Kannustetaan oikein joukolla Iinestä kuvaamaan. Hänellä on hyviä ja hienoja kuvia. Ja oppinut ihan huimasti tuosta tekniikastakin.

Palailen blogillasi tähän kuvausjuttuun.

 
At 19/5/06 10:29 ap., Blogger Iines said...

No juu, mutta ei sitten saa sanoa pahasti vaan hyvästi. :)

Siis arvostella saa ja rehellinenkin saa olla, täytyykin, mutta itselläni ainakin menee luu kurkkuun jos sanotaan, että etkö sinä vieläKÄÄN..... :(

Kameran opasta on tosi vaikea lukea. Kun siinä neuvotaan jotain, käytetään sellaista toimintaohjetta, joka ei ole ollenkaan selvä tällaiselle uustumpelolle. Kun se toimintaohjekin pitäisi ensin selvittää. Sanonpa esimerkin.

Kun ohjeessa lukee kohdassa syväterävyyden tarkistaminen näin:
"Voit himmentää aukon painamalla syväterävyyden tarkistuspainiketta. Objektiivin himmennin sulkee käytössä olevan aukon ja voit tarkistaa syväterävyyden (hyväksyttävän tarkistusalueen) etsimestä."

Että mitä? En siis tarkoita, että tuo pitää nyt tulkata minulle, sillä opas on täynnä tällaisia kohtia. En vain yhtään ymmärrä, että miten tarkistan. Kun painan tarkistuspainiketta, kuva nimittäin vain himmenee jonkin verra, ei muuta.

 
At 19/5/06 10:52 ap., Anonymous Anonyymi said...

Anteeksi sananvalinta, enhän minä nyt usein...?
Oikeastaan tarkoitin sitä, että pistä se käyttöohje laatikkoon ja kuvaile vaan, sitten joskus voit siitä tarkistella asioita. Niin minäkin teen,käyttöohje on pakkopullaa ja puolet asioista on kirjoitettu hebreaksi jota sitäkään kieltä en osaa.

Minä sitten hankin sen Pekka Punkarin Digifoto-koulu kirjan. Siinä ei minulle varsinaisia uusia asioita tullut, mutta ihan hyvä oli lukea sillä se selkeytti noita digimaailman juttuja. Se on hyvä ja selkeä opas varsinkin aloitteleville kuvaajille. Suosittelen **** =)
Vielä kerran, olen pahoillani.
Hymyillään, kun kirjoitellaan=)

 
At 19/5/06 10:55 ap., Anonymous Anonyymi said...

Minä nyt kuitenkin kerron mitä tuo ohje tarkoittaa. Siis siitä PITÄISI näkyä etsimessä se syväterävyysalue ihan selaisena miten kuivassakin, mutta käytännössä siitä on sitä melkeimpä mahdoton hahmottaa.. joten se siitä ohjeesta.

 
At 19/5/06 4:25 ip., Blogger Liisa said...

Miten olisi meemi "Epäonnistunein kuvani"?

Minulla on noussut kynnys noissa kuvissa kovasti, kun jouduin sattumoisin taiteilijaseuraan. :)

 
At 19/5/06 5:02 ip., Blogger Iines said...

Liisa, mainio idea! Matskua löytyy tuohon... Pitäisikö heti katsoa.. ;)

 
At 19/5/06 5:13 ip., Blogger a-kh said...

Vai että Hotakaisia sitä ollaan.

 
At 19/5/06 5:29 ip., Blogger Iines said...

Sait ylennyksen, ole tyytyväinen..:)

 
At 19/5/06 6:35 ip., Anonymous Anonyymi said...

No, Hotanen älä ylpisty!

 
At 19/5/06 6:54 ip., Blogger Kale said...

Tuota - mitä tulee tuohon manuaaliin, niin minä en edes tiedä missä mun oma on. Kas kun kameran ostin saksasta ja kuvittelin että siinä olisi englannin kielinen manuaali mukana mutta mitä vielä: vain Saksaksi, Italiaksi ja olikohan Espanjaksi. Yhtäkaikki kaikki kielet aivan outoja mulle. Nappuloita vaan pyörittelen ja katson mitä tapahtuu. Jos näen. Joskus tulee nimittäin ihan mustia kuvia. ;)

 
At 19/5/06 7:23 ip., Blogger Iines said...

Nappuloita vaan pyörittelen ja katson mitä tapahtuu. Jos näen.

Kiitos päivän parhaista nauruista! Noin sitä pitäisi kai elämäänkin suhtautua. Ja antaa tuo uutta uskoa kamera-suhteeseenikin, jossa on ollut vähän ristiriitoja, ja ajattelin jo hetken, että ero tästä tulee..

 

Lähetä kommentti

<< Home